top of page
Zoeken
  • Foto van schrijveraudrywennekers0

Baby's geboren

Donderdag avond 9 juli is Zazou bevallen van 5 gezonde pups.

Donderdag ochtend moest Ralf vroeg vertrekken naar zijn werk, toen hij die ochtend beneden kwam was Zazou door het dolle heen. Ze piepte, hijgde leek niet rustig te worden. Uiteindelijk hoorde ik dat het geluid beneden af nam en voordat Ralf vertrok rond 04.45 uur riep Ralf nog naar boven dat de temperatuur van Zazou rond de 37.1 graden was. Dus het leek langzaam serieuze vormen aan te nemen. Om 05..00 uur moest ik naar beneden want Zazou begon weer te piepen. Ze was wederom door het dolle heen en wilde heel graag naar buiten. Buiten rende ze meteen naar haar hol om te gaan graven. Blijkbaar was ze toch niet zo tevreden over dit hol en in de struiken maakte ze een nieuw plekje. Ondertussen maakte ik de werpkist gereed met kranten en doeken.

Uiteindelijk kwam ze weer naar binnen en ging meteen de werpkist in. De katten mochten ineens niet meer bij de kist komen, die was nu van haar. Ik gaf haar haar vlees maar dat weigerde ze... het was menens nu. De hele dag verliep het zo, als de weeën kwamen wilde ze naar buiten om te graven en zakte die weer dan kwam ze in de kist uitrusten en wat slapen. Toen Owen die avond naar bed ging ben ik ook even gaan liggen. Het was een korte nacht geweest en de tekens van Zazou voorspelde een volgende korte nacht. Rond 21.00 uur toen ik wilde opstaan riep Ralf dat Zazou heel erg lag te rillen. Nou dat beloofde wat, ik ben meteen naar beneden gegaan en een paar minuten later zag ik de eerste serieuze weeën die de uitdrijvingsfase inluidde Ik ging bij Zazou in de kist zitten en ze draaide haar rug naar me toe zodat ik haar rug en bekken kon masseren. De weeën werden krachtiger en om 21.48 werd de eerste pup geboren, een bosbruin teefje. Zazou deed het allemaal zelf, ik hoefde niets te doen alleen maar te kijken. Ik merkte dat ze het fijn vond dat ik er was maar ik mocht me er niet te veel mee bemoeien, duidelijk en helder gecommuniceerd... dat konden we natuurlijk alleen maar respecteren. Het tweede pupje kondigde zich 40 minuten later aan, een wolfsgrauw reutje. Hier was even wat hulp nodig. Placenta liet op zich wachten dus het pupje bleef hangen en Zazou leek de navelstreng niet goed door te kunnen bijten dus met de schaar heb ik even geholpen. Van daaruit nam Zazou het weer over. Ze was nauwelijks klaar of de derde pup kwam na amper één wee ter wereld. Een wolfsgrauw reutje.

Zazou deed het geweldig, bijzonder om te zien hoe ze alles deed alsof ze al jaren ervaring had. Nou de volgende pup liet niet lang op zich wachten en 0m 23.20 uur was daar nummer 4. Nu al een dwarsligger die eerst met de achterpootje te wereld kwam, een wolfsgrauw teefje en ook meteen, zoals later bleek, de kleinste van het stel met ongeveer 310 gram. Om nog maar even in dit tempo door te gaan was nummer vijf er 30 minuten later om 23.50 uur. Toen nummer vijf eruit was en verzorgd legde ze zich voor het eerst languit neer op haar zij. Haar houding veranderde meteen, ze werd rustig maar ook werden meteen de grenzen gezet. Ik mocht op afstand kijken maar nu wilde ze rust en geen gedoe meer. Duidelijk! Op de echo waren er 4 pups gezien en zelf had ik 5 pups/zieltjes gemeten dus het verbaasde me niets dat het na 5 ook klaar was. Ik gaf haar de rust en omdat ik langzaam ook wel moe was vond ik het fijn om na een half uurtje de werpkist even te ontdoen van al het natte en vieze spul en te vervangen voor schone spullen. Dit vond ze redelijk okay haha.




159 weergaven2 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page